Monday, July 7, 2014

SAJIAN PANTAS RAMADHAN 1

Sebagai ibu bekerjaya.. memilih untuk memasak sendiri khususnya untuk Ramadhan adalah satu keputusan yang banyak cabarannya. Kelebihan memasak dirumah termasuklah kebersihan dan kehalalan makanan terjamin. (Insyaa Allah ..) dan sebagai lambang kasih sayang kepada suami dan anak-anak (sambil memasak ..boleh berzikir dan berdoa supaya dilembutkan hati suami dan anak-anak). Dan lagi..lebih jimat. Risikonya pula... agak renyah.. dan sedikit memenatkan memandangkan masa penyediaan yang saling bersaing dengan masa yang dituntut anak-anak untuk bermanja. Jadi... jika tetap memilih untuk memasak sendiri.. terpaksalah mereka masakan "Sajian Pantas" yang boleh siap kurang dari 30 minit.

Untuk panduan diri sendiri di masa hadapan, aku abadikan set sajian yg pernah disediakan di rumah dan yang paling penting Encik Suami saya sukakannya..

1. Nasi Butter dan Udang Galah Cili

 Sejarah: Set sajian berbuka hari ke 8.. terpaksa buat sajian pantas sebab badan penat sangat.

Hidangan utamanya nasi butter.
Untuk 2-3 orang makan: 2 1/2 cawan beras, 2 ulas bwg putih ditumbuk, 1/2 labu bawang besar holland, 1 helai daun bay, 2 sudu besar butter + 2 sudu besar minyak masak, garam). Cara: Masak nasi macam biasa..cuma tambahkan bwg putih, bawang besar dan daun bay yg ditumis dalam minyak dan butter serta diperisakan dengan garam.

Side dish:
Since kebetulan ada udang galah.. maka terjadilah Udang Galah Cili ni..
Bahan: Udang galah, 1 biji tomato dicincang halus, 3 ulas bwg putih ditumbuk hancur dengan 1/2 inci halia, 2 sudu besar cili boh, 1 sudu besar sos cili, 1 sudu gula, garam secukup rasa.
*boleh ganti udang dengan bahan lain spt ketam, ayam, lala, ikan merah..

Cara: Tumis cili boh dalam minyak..lepas tu terus campurkan bawang putih, halia, tomato, sos cili, gula dan garam.. letak air sedikit untuk kurangkan kepekatan..akhir sekali campakkan udang dan gaul sehingga masak..

Since namanya sajian pantas..1 lauk dan 1 nasi berperisa sudah cukup.. Kalau suami merengek nak lauk lebih.. cubalah intai-intai peti sejuk.. kalau ada sayuran lebih .. bolehlah dibuat acar dan salad. ;)


Tips:
untuk siap dalam masa kurang 30 minit, boleh mulakan dengan masak nasi dahulu. Sementara nasi masak, boleh masak lauk dan diakhiri dengan acar dan salad. Minta kerja sama suami untuk tengok-tengokkan anak atau jemurkan kain diampaian sementara kita siap masak.. hehhehe..
 
Insyaa Allah.. bertekad untuk update set sajian yang lain di lain hari.

wassalam





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...