Friday, February 25, 2011

Cooking therapy...

Alhamdulillah... hari ini.. beres satu presentation. Lega rasa... tinggal satu je lagi untuk dihabiskan minggu depan. Gembira yg segera buat aku lupa pada semua cabaran yang menduga sepanjang minggu. Hubby pun dah datang akhirnya. Tq sgt coz I appreciate your presence dear.. so bleh la tgk2 Mirza yer.. in case sy nk tidoo..

Hari ini.. I chose cooking therapy over evening nap.. maklumlah..  hubby ada kat umah. Selain itu, sebagai menghargai diri ku yang sanggup bersabar dengan kesihatan diri yang tidak berapa baik minggu ini dan berjaya menguatkan semangat untuk menyiapkan diri utk pembentangan serta bertungkus lumus siapkan most of my targeted experiments, maka aku pun buatlah kenduri makan2 kat umah sendiri.

Alkisahnya... aku ini hantu seafood. Meskipun selalu kene allergy.. tapi tak pernah serik utk terus nyum2.. seafood. Maka tema mkn tghari kami.. adalah "anything under the sea" aka seafood. Haa.. inilah kerja tangan aku tengahari ini. Sume lauk tuh.. aku masak sendiri.. Bab nasik.. hubby yg masak. Tq Mr hubby.. (kene pong sikit..coz dah 2 minggu aku skip masak). Yang kelakarnya.. hubby aku tuh gi baca doa nak tido sebelum makan.. adoi.. nak tergolek waser.. nampak sgt ke"soleh"annya.



Jd... besarlah hati ku untuk share di sini apa hidangan 'istimewa' sgt hari ini..Ini.. hidangan paling humble. Kacang buncis Sedap rasa.. hhehehe...just kacang buncis seasoned with Sedap Rasa. Nak pendekkan waktu memasak ler katakan.


Next... ikan siakap goreng. Selalu org masak siakap tiga rasa.. tak pun siakap sweet n sour. Tp kali ni aku goreng jek. Ikan perap ngan kunyit hidup & bawang merah yang dikisar + gula dan garam. Bila dah goreng... luarnya crispy.. tp isi kat dalam lembut n juicy.


Lauk berkuah pulak... aku masak mild curry udang galah (Siap ada garnishing tu.. utk letak dlm blog la katakan). Kari biasa2 jek. Amik masa 10 minit jek..coz bawang sume beli yg dah siap kupas kar pasar. Rajin ler katakan.







Hidangan terakhir.. semestinya chili crabs.. sekilo setengah (=3 ekor) aku beli ketam nih..yg nak makannya.. 2 org manusia dewasa jek. Alang2 nk makan seafood.. biar berbaloi kan.


Begitulah ceritanya.... walaupun masakan nih.. tak sedap mana pun, aku cuma harap kasih sayang yang aku curahkan dalam setiap hidangan ini sampai kepada org yg menjamunya.. Ingat aku dalam tidur mu yer.. Yg tak berpeluang merasa... aku bangga kalau hidangan2 ini jd inspirasi utk kowang2 sume start mengasapkan dapur & masak utk yg tersayang!!

Wassalam

1 comment:

  1. telan air liur aku...
    beli ketam masa bln purnama...bru isi penuh...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...