Monday, February 14, 2011

Untuk yang mengidam..

Jumaat lepas... aku belajar masak pulut kuning. Konon-konon sempena birthday Mirza la. Tahun lepas Tok Ma die yg masakkan (spt gambar di bawah). Jd tahun nih... Mama nya sendiri lah yang kene masak coz Tok Ma (Jerteh) busy.. Tok Ma (Chendering).. jauh.

Setelah menelefon Chef Wan Na dr Sabah... aku buat2 la kompiden masak pulut kuning yang diidam-idamkan. Cara-caranya tuan puan yer.. kita rendamkan beras pulut dengan pewarna kuning bersama kunyit hidup dan asam keping. Lepas tuh kukus separuh masak dan gaul dengan santan pekat yang dimasak. Jgn lupa letak gula dan garam secukup rase yer.. kemudian kukus lagi sampai jadik.. (sepuluh kali aku bukak tutup tudung pengukus tuh..just to make sure pulut kuning yang akan terhasil diakhir proses masakan.)


Alhamdulillah.. berkat sembahyang hajat.. malam sebelumnya. Menjadi lah juga pulut kuning Mama Mirza neh. Hubby pun approve... mmg pulut kuning yang aku masak nih. (Harap bukan sekadar nak amik hati aku je la..).

Tak lengkap pulut kuning kalau tak dihidangkan dengan gulai kari ayam. Jadi.. bersegeralah hamba ke pasar borong utk mendapatkan ayam & bhn2 yang berkenaan.

Personally... masakan aku tak sehebat masakan Ma di kg. Ada rupa pn jadi laa.. Sekurang-kurangnya .. gambar kat entry kali ini dapatlah mencetuskan rasa mengidam dikalangan ibu2 mengandung & yang bakal mengandung.. kehkeh..

Yang ironiknya... inilah wajah anakku.. dikala Mamanya menyuapkan pulut kuning dengan penuh kasih sayang.

"Nanak.."...

"Flight...flight..."..

Sabauuuu... aje la.

5 comments:

  1. hahaha...mirza lebih berminat kt flight dr pulut kuning...hehe

    ReplyDelete
  2. Nampak sangat masakan mamanya nih.. sedap yg amat. ahaks..

    ReplyDelete
  3. pulut kuning tu napok jd dh...alang pn x blajo lg..huhu..tp mirza plk wat jual mahal tu...hahahaha

    ReplyDelete
  4. sedapnyo pulut kuning,,,hehehehe

    ReplyDelete
  5. mengidam jugak ko??? hehhehe...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...